De Chinese spoorwegen stappen in een joint-venture om een hogesnelheidslijn te bouwen tussen Las Vegas en Los Angeles. Het zou voor de eerste keer zijn dat een Chinese flitstrein in de Verenigde Staten gaat rijden.

Waar China de ene na de andere hogesnelheidslijn oplevert (laatst zelfs naar de grens met Noord-Korea) wil het tot nu toe niet erg vlotten met snelle treinen in Amerika. Californië wordt al langer gezien als kanshebber, maar tot nu toe verzandden de projecten. Het lijkt erop dat de Chinezen nu de boel moeten vlottrekken.

Een consortium onder leiding van de Chinese Spoorwegen gaat een samenwerking aan met het Amerikaanse XpressWest, voor de bouw van de ‘woestijnexpres’ tussen Las Vegas en Los Angeles, meldt Bloomberg.

Nog geen opleverdatum

Over een jaar moet de bouw van het 370 kilometer-lange traject al van start gaan. Er is een startkapitaal van 100 miljoen dollar, maar onduidelijk is waar dat precies vandaan komt. Onduidelijk is ook wanneer de eerste treinen zullen gaan rijden. Volgens Chinese media gaat het 12,7 miljard dollar kosten en moet de bouw drie jaar duren, schrijft Quartz.

Tot nu toe probeerde China z’n hogesnelheidstechnologie vooral te slijten in opkomende markten. In China ligt er inmiddels 17.000 kilometer. Dat er nu een Chinees project in de VS komt is een mijlpaal. Het akkoord werd bereikt aan de vooravond van een staatsbezoek van de Chinese Xi Jinping aan de VS. De Japanners met hun shinkansen hadden ook interesse in het project, maar de Chinezen zijn ze nu te slim af.

Volgens de Amerikaanse partner XpressWest komt de lijn tot Victorville, een stadje net buiten Los Angeles, en gaat de rit 80 minuten duren. Las Vegas trok vorig jaar 41 miljoen bezoekers, waarvan een kwart uit zuid-Californië.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl